Podróżujemy nie po to,
by uciec przed życiem,
ale by życie nam nie uciekło

Różnica między ludźmi, którzy realizują swoje marzenia,
a całą resztą świata nie polega na zasobności portfela.
Chodzi o to, że jedni całe życie czytają o dalekich lądach i śnią o przygodach, a inni pewnego dnia podnoszą wzrok znad książki, wstają z fotela
i ruszają na spotkanie swoich marzeń
(Wojciech Cejrowski)

Travel the World.
Stop dreaming, start doing...

Turyści nie wiedzą, gdzie byli;
podróżnicy nie wiedzą, dokąd zmierzają
(Paul Theroux)

Życie zaczyna się tam,
gdzie kończy się nasza strefa komfortu

Lepiej zobaczyć coś raz, niż słyszeć o tym tysiąc razy
(przysłowie chińskie)

Świat jest jak książka.
Ci, którzy nie podróżują,
czytają jedynie pierwszą stronę
(św. Augustyn)

Jedni żyją, żeby pracować, inni pracują, żeby żyć.
My żyjemy i pracujemy, żeby podróżować
(westintravel.pl)

Podróżowanie to jedyna rzecz,
którą kupujesz i sprawia,
że stajesz się bogatszy

Życie daje każdemu tyle, ile sam ma odwagę sobie wziąć
(Jacek Pałkiewicz)

Podróżować to żyć...
(Hans Christian Andersen)

Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego,
czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś.
Więc … podróżuj, śnij, odkrywaj
(Mark Twain)

Podróże mają magiczną moc uzdrawiania duszy
i pomagają zdystansować się od problemów dnia codziennego.
Nie rozwiązują ich bezpośrednio, jednak pomagają je przewartościować…
(Martyna Wojciechowska)

Wszak istnieje coś takiego jak zarażenie podróżą
i jest to rodzaj choroby w gruncie rzeczy nieuleczalnej
(Ryszard Kapuściński)

previous arrow
next arrow
Kraj: Kirgistan

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna

Nasz pierwszy pobyt w Kazachstanie, choć sam w sobie niezwykle interesujący, postanowiliśmy jeszcze bardziej sobie uatrakcyjnić poprzez trzydniowy wypad do pobliskiego Kirgistanu. Jeden dzień poświęciliśmy na przejazd z Ałmat do Biszkeku (co samo w sobie jest już przygodą) oraz pobieżne zwiedzanie stolicy Kirgizji, dwa pozostałe dni spędziliśmy nad jez. Issyk-kul.

Czołpon-Ata - główny kurort północnego wybrzeża - niezbyt przypadł nam jednak do gustu (panuje zresztą powszechna opinia, że wszystko co najpiękniejsze w tym rejonie stworzyła natura, a wszystko, co najbrzydsze jest dziełem człowieka). Mogliśmy wybrać odpoczynek na plaży i pluskanie w ciepłych wodach "kirgiskiego morza", jednak postanowiliśmy choć na chwilę zaszyć się w tajemniczym masywie Tien-szan.

Tym razem ze względu na brak czasu, a wbrew naszym zwyczajom, postanowiliśmy skorzystać z opcji wycieczki zorganizowanej. Zainteresowała nas bowiem jedna z ofert, która obejmowała zwiedzanie Karakołu, trekking w górach, wizytę w muzeum Przewalskiego (tego od koników) i kąpiel w basenach termalnych. Wszystko to okraszone tradycyjnym obiadem w jurcie! Całość miała trwać około 12 godzin. Zapowiadał się ciekawy i intensywny dzień. Ale po kolei...

Pierwszy przystanek wycieczki to miejscowość Karakoł. Sama historia jego nazwy jest już ciekawa. Osadę założono w 1869 roku i nazwano od imienia pobliskiej rzeki - Karakoł, co w języku kirgiskim oznacza "czarna ręka" lub "czarne ramię". Niespełna 20 lat później zmarł tu na dur brzuszny znany rosyjski podróżnik i badacz Azji Centralnej - Nikołaj Przewalski, który jako pierwszy opisał pewien gatunek niewielkiego dzikiego konika, nazwanego później jego imieniem. Car nakazał wówczas przemianować miasto na Przewalsk. W 1922 roku, na wniosek mieszkańców, miejscowość powróciła do swojej pierwotnej nazwy, ale w roku 1939, w setną rocznicę urodzin podróżnika ponownie przemianowano ja na Przewalsk. Do obecnie obowiązującej nazwy Karakoł powrócono dopiero w 1992 roku, czyli rok po odzyskaniu przez Kirgistan niepodległości.

Jeden z licznych przedstawicieli radzieckiej motoryzacji na ulicach Karakoła

Mówi się, że w malutkim Karakole jest więcej zabytków niż w stołecznym Biszkeku. Zwiedzanie miejscowości zaczynamy od meczetu Dungańskiego. Dunganie, czyli chińscy muzułmanie, osiedlili się na tych terenach pod koniec XIX wieku. W pierwszej dekadzie ubiegłego wieku wybudowali bardzo charakterystyczny obiekt. Jego niezwykłość polegała po pierwsze na materiale wykorzystanym do jego budowy (wyłącznie drewno, bez użycia metalowych gwoździ), a po drugie na niespotykanej architekturze. Liczne kolumny i wygięty dach bardziej przypominają świątynię buddyjską niż meczet. Zaskoczenie mija, gdy dowiadujemy się, że został zaprojektowany przez pekińskiego architekta, a jego ozdobieniem zajmowali się chińscy artyści.

meczet Dungański

Drugi zwiedzany obiekt to wzniesiony w XIX wieku przez rosyjskich przesiedleńców sobór Swiato-Troicki. Drewniana cerkiew charakteryzuje się pięcioma kopułami i niezliczoną ilością koronkowych zdobień.

sobór Swiato-Troicki

Trekking

Najważniejszą, przynajmniej dla nas, częścią całej wycieczki był kilkugodzinny trekking w masywie Tien-szan. Nie był on oczywiście zbyt wymagający, ale widoki na długo pozostaną w naszej pamięci. Niezwykle przyjaźni Kirgizi, wszechobecne jurty, setki koni (ale również bardzo wiekowe Łady) i piękne górskie widoki (choć pogoda taka sobie) to elementy tworzące niezwykły klimat tego miejsca.

Celem treku był wodospad Devichi Kosy. Nagrodą - "pogawędka" Leny z orłem przednim zwanym tam Berkutem.

orzeł przedni Berkut

Po trekkingu udajemy się do położonej 15 kilometrów na zachód od Karakołu, osady Dżeti-Ögüz. Nazwa ta po kirgisku oznacza Siedem Byków. Miejsce słynie z otaczających je malowniczych skał. Jedna z nich, nosząca tę samą nazwę co miasto, przypomina z daleka właśnie 7 byków. Druga z kolei wygląda niczym pęknięte serce.

w tle skała Dżeti-Ögüz

skała o nazwie Pęknięte Serce

W tych pięknych okolicznościach przyrody (choć przy nie najlepszej pogodzie) dane nam było zjeść - podany w jurcie - tradycyjny kirgiski obiad, w skład którego wchodził kurdak (mocno przyprawione, smażone mięso podawane z dużą ilością cebuli, ziemniakami i papryką; bardzo tłuste) oraz własnego wypieku chleb, dżem, śmietana i oczywiście czaj (herbata). Wszystko bardzo aromatyczne, sycące i pyszne!

w tej "restauracji" zjedliśmy tradycyjny kirgiski obiad

i jeszcze jedno spotkanie z orłem przednim...

Po skończonym posiłku ruszamy w dalszą drogę, Kolejny przystanek to... Pristań Przewalsk, osada na wschodnim krańcu jeziora Issyk-kul. W parku przy wjeździe do miasteczka znajduje się niewielkie muzeum Przewalskiego oraz miejsce jego pochówku (na końcu alejki prowadzącej od wejścia, na tyłach pomnika poświęconego sławnemu podróżnikowi).

muzeum Przewalskiego

pomnik i nagrobek (z tyłu po prawej) słynnego podróżnika i badacza Azji Centralnej

Ostatnim punktem programu naszej wycieczki jest wizyta w jednym ze źródeł termalnych. Miejsce w najmniejszym stopniu nie przypomina jednak znanych nam innych tego typu obiektów (jak termy w Uniejowie czy w słowackiej Besenovej), więc bez żalu rezygnujemy z tej atrakcji.

Choć niezwykle rzadko korzystamy z wycieczek zorganizowanych, bo bardzo cenimy sobie swobodę i niezależność, z tej wróciliśmy bardzo zadowoleni. Chcieliśmy przede wszystkim przekonać się czy warto tam jeszcze wrócić w przyszłości. I wiecie co? Już wypatrujemy promocji na loty w tym kierunku smile